ویژگی الیاف ویسکوز در فرش
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

خرید مستقیم فرش از کارخانه قالی کاشان

سه نوع الیاف در تشکیل فرش نقش مهمی را دارند. نخ تار و پود و نخ خاب که در برای هر فرش الیاف مخصوص به خود به کار می رود. اگر با فرش ماشینی و ویژگی های آن آشنا باشید قطعا از الیاف موجود در خاب فرش نیز مطلع هستید. اما الیافی در خاب فرش موجود است که اسم و مشخصات زیادی از آن استفاده نشده است مانند الیاف ویسکوز که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

ویژگی الیاف ویسکوز

در صنعت نساجی نام کامل الیاف ویسکوز "ویسکوز ریون" می باشد. این الیاف نوعی الیاف بازیافتی سلولزی بوده که در شرکت های تولید کننده فرش ماشینی در بعضی از محصولات به کار برده می شود. منظور از الیاف بازیافتی سلولزی مواد اولیه ای است که در فضای طبیعت موجود می باشد. برای مثال می توان برای تولید این الیاف از چوب درختان استفاده کرد. و در کل پروسه ای طولانی برای تولید آن به کار می رود. از آنجایی که ویسکوز با چوب درختان تولید می شود دارای قیمتی بالاتر از الیاف پلی استر و پلی پروپیلن می باشد. لازم به ذکر است این الیاف در ایران و حتی در اکثر کشور های دنیا تولید نمی شود. زیرا الیاف وسکوز برای تولید به آب بسیار زیاد و وب فراوان نیاز دارد. که طبق محاسبه شرکت های تولید کننده میزان آب مصرفی برای تولید ویسکوز به 1500 لیتر برای یک کیلوگرم استفاده می شود. به همین دلیل کشور هایی که از این دو منبع طبیعی غنی هستند می توانند الیاف ویسکوز را تولید کنند. همچنین وزن این الیاف نسبت به دیگر الیاف موجود مانند پلی استر، اکریلیک، پلی پروپیلن و... بسیار بالا می باشد. لازم به ذکر است طبق نظر کارشناسان استحکام الیاف ویسکوز از سایر الیاف ذکر شدن کمتر می باشد. همچنین اگر در مواجه با آب قرار بگیرد و مرطوب شود بیسترین استحکام خود را از دست خواهد داد. این محصول در فرش های ماشینی نقش بسیار کم رنگ تری نسبت به دیگر الیاف موجود در صنعت نساجی دنیا دارد اما اگر در فرش به کار برده شود دارای درخشندگی بالایی خواهد بود.
در گاهی اوقات برای استفاده از الیاف ویسکوز آن را با الیافی همانند پلی استر ترکیب کرده و نخ به وجود آمده را در فرش استفاده می کنند. کشور هایی که از الیاف ویسکوز در محصولات فرش ماشینی خود استفاده میکنند از جمله بلژیک و ترکیه می باشند. این کشور ها ارتفاع نخ خاب را در فرش کاهش می دهند تا در اثر اتفاقاتی از جمله پاخوردگی بالا فرش زیبایی خود را از دست نداده و دیر تر از بین برود.
همان گونه که ذکر شد الیاف ویسکوز دارای استحکام کمی در کنار دیگر الیاف مانند پلی استر را دارند. به همین دلیل صنعت بافندگی ایران ترجیح داده است تا از الیاف با کیفیت در فرش خود استفاده کند تا عمر طولانی تری را داشته باشد. همچنین به دلیل قیمت بالای ویسکوز ترجیح مشتریان ایرانی خرید یک محصول ارزان و با دوام می باشد.

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده از آنجایی که الیاف ویسکوز قابلیت های لازم برای به کار رفتن در نخ خاب فرش های ماشینی را نداشت از به سرعت از دور خارج شد و الیاف دیگر جایگزین آن شدند که امروزه شاهد آن می باشید.

فرش کاشان

طبق توضیحاتی که خدمت شما دوستان گرامی داده شد امروزه در ایران از الایف ویسکوز استفاده نمی شود اما الیاف ها باکیفیت دیگری موجود بوده که ما نتیجه آن را در پوشش منازل خود می بینیم. اگر به دنبال فرشی با الیاف با کیفیت می باشید لازم است به سایت معتبر قالی کاشان مراجعه کنید. این فروشگاه اینترنتی تنوع بسیاری در محوصلات خود داشته و قیمت آن به صورت درب کارخانه در زیر هر محصول لحاظ شده است. ارسال محصولات مجموعه قالی کاشان به تمام نقاط ایران به صورت رایگان می باشد.





:: برچسب‌ها: فرش ماشینی , الیاف باکیفیت , جنس فرش , قالی کاشان , فرش کاشان , فرش ارزان , فرش جدید , فرش باکیفیت ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: